OPENSCALE 2012

Přípravy na 20. ročník OPENSCALE
byly veliké, skoro každý se chtěl
pochlubit svým novým výtvorem, bohužel počasí posledních tří týdnů před soutěží
se silnými větry neumožnilo tyto výtvory pořádně zalétat, dokonce některé
z nich ještě nebyly vůbec ve vzduchu. Také předpověď na poslední květnový
víkend slibovala vítr. Hlavní pořadatel, který bydlí v Brně 55 let, však
ví, že zde před frontou skoro vždy dojde k otáčení směru větru a mezi tím
i k jeho uklidnění, takže na internetu slíbil na neděli dobré modelářské
počasí.

V sobotu v pravé
poledne bylo zahájeno statické bodování 32 dvacetinek a 14 minimaket na CO2. Další
minimakety  zůstaly v kufrech aut,
mezi nimi   8 hydroplánů určených pro FLY
OFF Schneiderova poháru a 7 minimaket old-timerů BV-min. Letová část měla být
zahájena prvním kolem v 15 hodin. Po vyhodnocení počasí však na briefingu
padlo rozhodnutí, že létání na kola se ruší, k večeru sice vítr má
zeslábnout, ale téměř všichni řekli, že soutěžní lety budou dělat až
v neděli, kdy se začne létat již od 7 hodin. Pouze Dušan Garba, který měl
na neděli naplánované zedníky na opravu chalupy hrdinně bojoval se svými
parádními dvacetinkami v silném větru. Když konečně vítr trochu zeslábl,
tak ostatní začali zalétávat své nové 
výtvory, mezi ně patřily i moc pěkné hydroplány, asi největší obdiv
budil Alferyho malý dvouplošný plovákový Curtiss R2C-2 a Křivkův Sopwith Tabloid. Také
hlavní pořadatel Luboš Koutný zkoušel zalétat zcela nový Bernard H.V. 220, tato
dvacetinka je však velmi choulostivá a zpočátku naprosto odmítala létat, po
velkém úsilí si trochu dala říci, odmítla však přistávat do měkkého obilí a
dlouhým letem si to namířila nad asfaltovou plochu pro RC modely, konec motoru
byl provázen střemhlavým letem, jeho vybrání těsně na plochu a jemné přistání
s doběhem na nizoučké travičce sice bralo dech, ale vedlo
k rozhodnutí vzít do soutěže osvědčeného Borela. Nádherné lety se svou
Avií B-135 na CO2 předváděl Petr Kolář především v tréninku, ty soutěžní
pak byly o dost kratší.

Večerní AIRFIELD PARTY se konala
v restauraci U Křivé vrtule, díky ochotě personálu jsme byli puštěni do
kuchyně, kde proběhl workshop na téma rychlá výroba háčků z roztaveného
polyetylenu (z obalů od FUJI filmů) nad plynovým sporákem. Pak se prohlíželo
album s fotkami hlavně z prvního ročníku Trnavské První světové (r.
1970) a následovalo promítání cca 400 fotek z téměř padesátileté historie
minimaket a na něj pak diskuze na nejrůznější témata.

Nedělní ráno na Medlánkách
přivítalo soutěžící modrou oblohou, bezvětřím a velkou rosou. Hned první
soutěžní let byl start zcela nové dvacetinky německého stratosférického
stíhacího letounu Messerschmitt Bf-109H1 Luboše Koutného, čekalo se na přípravu
„ranveje“ a pak následoval divoký start s nebezpečně nízkými průlety a zachycením
ve vysoké trávě ještě před uplynutím času pro opravu, následovala malá úprava
seřízení a druhý pokus byl již naprosto perfektní : krásný start, hezké velmi
dlouhé stoupání do výšky přes 100
a pak naštěstí lehké pohupování, které vyvedlo dvacetinku
ze stoupavého proudu, dokonalá  kamufláž
pak komplikovala dohledání ve vysoké trávě, nicméně za čtvrt hodiny následoval
let z ruky, bez podvozku kdy dosažená výška byla snad ještě větší, dvě
maxima zaručovala pozici mezi třemi nejlepšími. Není bez zajímavosti, že žák
Viktor Grim vždy současně s Bf-109H1 startoval se svým malým jednoduchým
old-timerem Liliput a využil tentýž stoupák pro dosažení dvou maxim, to třetí
pak zaletěl na vlastní rozum a zvítězil v soutěži o Petříkův pohár.
Hlavním favoritem v kategorii dvacetinek je již druhou sezónu Tonda Alfery
se svou P-39 Airacobra, předvedl již tradičně perfektní lety a zdálo se, že
díky o dva body vyšší statice má vítězství jisté (málo kdo, mimo časoměřiče
však věděl, že do maxima vždy nějaká ta vteřina chyběla). Parádně také zalétal
Petr Mikulášek se svým starším Me-209
a Petr Onemichl s Jak-3R.

FLY OFF Schneiderova poháru bylo
od začátku velmi zajímavé, bohužel Viktor Grim strhl jediný svazek na který
jeho peanut Pegna Pc.1 výborně létal a s novým silným pak let nezvládl,
postupně v dalších kolech vypadávali další, až zůstali tři
s nejstabilnějšími výkony, nejdelší lety stabilně předváděl Koutného
Borel, ale Alferyho Curtiss měl jistě velké reservy v tom, Kolik Tonda
natočí do gumy na rozhodující let. A stalo se – favorit, chtěl využít tyto
reservy na maximum, strhl gumu,poškodil výplet a odstoupil z finále. Takže
to se konalo za účasti skromného Toníka Křižky s jeho novým Tabloidem a
osvědčeného Koutného Borela, ten byl natočený na 150 % otáček oproti předchozím
letům, měl to být rekordní let, ale nebyl, v mírné turbulenci nadupaný
Borel nezvládl start a po pár metrech skončil ve vysoké trávě. Historie se tak
trochu opakuje, stejně jako v Monaku 1914 zvítězil i zde podceňovaný malý
dvouplošník Sopwith Tabloid a všichni to skromnému Toníkovi přáli.

Čtyři soutěžící v BV-min
měli samá maxima a postoupili do FLY OFF, tam měl nejdelší let D.H. Puss Moth
Vlastíka Šimka, druhý byl  Adam Jakeš
s Renardem a třetí Honza Vodička s Taylorcatem – všichni s hornoplošníky,
čtvrté místo pak zbylo na Koutného plnoplošnou stíhačku Mig- 3.

Podobně i pořadí dopadlo v FLY
OFF kategorii old-timerů BV-1,3  kde
zvítězil opět Vlastík Šimem s MLL-301 před Mirkem Vaňkem s Kosem a
žákem Viktorem Grimem s Liliputem, čtvrtý pak byl Adam Jakeš s Letnou.
Honza Vodička v této kategorii kupodivu nelétal, zato jako mediální hvězda
dával interview pro místní tisk.

V minimaketách s motory
na CO2 a elektro zvítězil Petr Faitl se starým Rapidem, před Pavlem Sráníkem,
který předělal svou nádhernou dvacetinku He-112 na CO2 , třetí pak byl Michal
Křepelka s moc pěkným Siemensem EI, Petr Kolář s výbornou Avií  B 135 byl čtvrtý – odlétal vše v horších
sobotních podmínkách.

Ve velkém stanu restaurace pak na
stole tálo 18 krásných pohárů, bylo tam 20 stavebnic minimaket a old-timerů,
motor na CO2 Telco, regulátor pro RC minimakety, časovač, guma TAN SS, plastové
vrtule a další věcné ceny které osobně předávala starostka městské části Brno-
Medlánky mgr. Valentová. Každý žák který dolétal soutěž obdržel  stavebnici, za každou kategorii, kterou létal,
pro prví tři byly krásné poháry, podobně jako i u seniorů.

Velké poděkování patří všem
sponzorům, především pak panu Petříkovi, ÚMČ Brno-Medlánky, firmám IKARA,
Raichard-Modelsport, IKARA, RD stav s.r.o 
a  Adamovi Jakešovi (ten nejen že
zajišťoval výrobu parádních triček, ale také sponzoroval tyto pro časoměřiče).
Mimořádné poděkování pak patří Aeroklubu Brno-Medlánky za tradiční vstřícnost,
bez které by nebylo možné takovou akci organizovat, vedoucímu a personálu restaurace
U Křivé vrtule, řediteli soutěže i všem časoměřičům a bodovačům  a nesmíme zapomnět na Svatého Petra, který
nám na neděli zařídil nádherné modelářské počasí.

 

Ing. Lubomír Koutný

hlavní pořadatel

Dvacetinka Ki-84 Hajate je prací L. Koutného

Vítězem hlavní kategorie OPENSCALE 2012 je zcela nová dvacetinka L. Koutného Messerschmitt Bf-109H1

Mladíci z kroužku Kominíček : Honzík Sekera s Volksplane VP1 a Kuba Válek s BV-min Spitfire Mk IX

Vítězný Puss Moth BV-min Vlastíka Šimka

Michal Křepelka a jeho CO2 Siemens EI

Transatlantický Breguet Karla Kudela pamatuje již pár let, velká minimaketa s motorem na CO2 vypadá stále dobře

Kouzelný a výborně létající Alferyho Lohner 10.20

Toník Křižka startuje svůj vítězný Sopwith Tabloit ve Schneiderově poháru

Stržený svazek poškodil výplet, takže nádherný Curtiss nemohl letět finálový FLY OFF Schneiderova poháru

Antonín Alfery se svou dvacetinkou konvertoplánu vítězil na všech soutěžích v roce 1976, fotka bohužel nemůže ukázat celou
mechanizaci, umožňující STOL vlastnosti – překlopné křídlo, zatahovací podvozek, odhoz kontejneru atd.

Poháry pro nejlepší v jednotlivých kategoriích

Napsat komentář