Přátelé,
v poslední době se nahromadilo několik provozních podnětů, ke kterým bych se rád touto formou vyjádřil:
1. Aktivování vymezeného prostoru během týdenních provozů
Po pátečním vyhrocení situace jsme o problému v pondělí mluvili s vedoucím pracoviště panem Václavem Kořínkem. Přislíbil vyřešit neprofesionální přístup některých dispečerů k plachtařskému provozu. Na druhou stranu konstatoval silný nárůst četnosti provozu v TMA, kdy (podle jeho slov) ani při nejlepší vůli nejsou dispečeři schopní si k dané zátěži přidat komunikaci s početnou skupinou kluzáků na LKCM. To vede na straně ŘLP Tuřany k častějším požadavkům na aktivaci delegovaného prostoru. Celá věc není uzavřená, po sezóně a v průběhu zimy plánujeme setkání a nalezení takových postupů, jaké budou vyhovovat oběma stranám.
Pro zbytek letošní sezóny prosím o užívání zažitých postupů: před zahájením vzletů vlekař telefonicky oznámí naši představu a s dispečerem se domluví na případné aktivaci prostoru. V případě, že prostor budeme aktivovat, poslední z odlétajících pilotů si vezme na starost funkci OPIce, před odletem prostor deaktivuje a odlétá.
2. Komunikace s ŘLP
Komunikace má svá všeobecně známá pravidla, řiďte se jimi. Připomínám zejména, že po obdržení povolení od dispečera je fráze Informaci přijal málo, opakují se meze povolení a QNH. Před opuštěním prostoru je třeba toto ohlásit, počkat na povolení opuštění a přechodu na vlastní frekvenci a povolení opět potvrdit.
3. Létání na klubových letadlech v týdnu
Letadla se v týdnu (tedy v době, kdy není podle rozpisu služeb ve službě OPIce) zapůjčují prostřednictvím některého z oteviratelů – buď osobně, nebo telefonicky. Seznam oteviratelů včetně telefonních čísel je na www, nástěnce a v provozním deníku na učebně. Převzetí letadla se zapisuje do provozního deníku společně se jménem oteviratele, který převzetí schválil. Po návratu a uklizení letadla se stejnému otevirateli dá na vědomí, že vše je v pořádku doma a uklizené. Případné závady nalezené na letadle po letu se zapisují do provozního deníku a hlásí se neprodleně technikovi.
4. Úklid letadel po provozu
Po přistání se letadla přetahují z plochy k hangárům buďto na podocasence, nebo na laně. V případě transportu na laně jdou z kopce pomocníci u obou křídel a brzdí letadlo, aby nevjelo do auta. Letadlům bez kolečka pod ocasem (Orlík) se do zatáčky ocas zvedá, aby se nevylamovala ostruha. Před úklidem do hangáru se letadla vyklidí, umyjí a povlečou. Doklady mají svoje místo na učebně, baterie tamtéž na nabíječkách.
Jedná se o základní pravidla, nicméně s každým se zmiňovaných bodů se v poslední době vyskytl nějaký problém: baterky a padáky ponechané v letadle přes noc se zapnutým rádiem(!), v sobotu Orlík na laně za autem bere zatáčku smykem, dneska nevyčištěná poblitá L-23. Žádám důrazně o zlepšení přístupu, letadlo ideálně vracím do hangáru v lepším stavu, než jsem si jej ráno půjčil.
5. Zamykání hangáru
Zejména při týdenních provozech se stává, že piloti se rozjedou do svých domovů a nikdo se nepovažuje za toho posledního, který zhasne, zamkne a zakóduje hangár, klíče pověsí na učebnu do skříňky. Vzhledem k tomu, že donedávna to šlo, prosím opět o zvýšené nasazení – nechci být nucen vymýšlet nějaké buzerační postupy, jak dodržování takto jednoduchého úkonu kontrolovat.
6. Zapůjčení techniky na soustředění/závody
Připomínám, že pokud si pilot půjčuje klubové letadlo/tranďák na soustředění, popř.závody, je samozřejmostí vše vrátit v původním (ne-li lepším) technickém stavu. U letadel to v praxi znamená, že druhý den po návratu může jiný pilot do letadla sednout a letět, aniž by jej musel sám složit, umýt, namazat a olepit. V případě tranďáku to samé, všechna světla budou svítit, kola s defektem opravená, nebudou chybět šablony, hevery, matice a další udělátory a tranďák bez problému použitelný. Opět jde o elementární slušnost a příčí se mi zavádět předávací protokoly a další (snad) zbytečnou administrativu.
To je zatím vše, díky za pozornost, užijte zbytek sezóny,
David