Provozní informace aneb do sezóny 2016 pravou nohou

Přátelé,

na zimním školení jsme prezentovali některé změny, které se týkají zejména týdenních plachtařských provozů na LKCM. Dovolujeme si je touto formou zopakovat a zdůraznit důležité body. Věnujte, prosím, pět minut svého života pozornému přečtení textu, pomůže to vyhnout se zbytečným nedorozuměním, ke kterým už stihlo dojít.

1- Koordinaci týdenního přeletářského provozu s ŘLP Brno nezajišťují účastníci provozu, ale otevíratel, který je pro ten který den určený. Rundu oteviratelů naleznete na webu aeroklubu, v sekci Informace.

2- Oteviratel dostane od letuchtivých pilotů informaci o zamýšleném počtu letadel, charakteru plánovaného provozu (zda jenom odchody na přelety, nebo i místní činnost) a odhadovaném čase zahájení provozu. Na oplátku zajistí obvyklé předání klubových letadel. Piloti (stejně jako v minulých letech) zapisují převzetí klubových letadel do provozního deníku na učebně.

Oteviratel s ŘLP Tuřany dohodne podmínky pro daný den a předá zpátky na Medlánky.

V tomto okamžiku mohou nastat dvě varianty:

3a- ŘLP Tuřany povolí provoz kluzáků v TMA na frekvenci Brno RADAR bez aktivace stanoveného prostoru.

Probíhá standardní provoz, vlekař dá kluzáku pokyn k přeladění na 127.350 MHz před dosažením 1000ft AGL, vlekař se ohlásí na Brno Radar a žádá další stoupání, pokud již nebylo povolení vydáno telefonicky. Vlekař oznámí vypnutí a klesání na Medlánky. Pilot kluzáku se ihned potom ohlásí na Brno Radar. Až do opuštění TMA zůstávají na spojení s Brno Radar.

APP Brno může pro aerovleky v týdnu bez služby RADIO stanovit omezení, např. přímé vleky nad Kuřim do určité výšky s následnými odlety kluzáků zhruba severním směrem. Kluzáky v tomto případě budou mít odletovou pásku Kuřim a nebudou se vracet k LKCM pokud to není nutné – např. při nenavázání do termiky, nouze atd. Koordinující oteviratel předá podmínky provozu jednotce.  

3b- ŘLP Tuřany vyžaduje aktivaci stanoveného prostoru a služby Medlánky RADIO.

V tomto případě předá oteviratel jednotce pokyn, aby si obstarali na období odletů službu RADIO za následujících podmínek:

  • aktivaci/deaktivaci prostoru a případnou další koordinaci s Brno Radar provádí OPICE přímo, bez účasti otevíratele
  • řádně vyplní a vede provozní deník služby RADIO a než odejde domů musí zajistit podpis otevíratele. Pokud v deníku zůstane provoz bez podpisu otevíratele = pokuta pro OPICI.
  • OPICE má zodpovědnost za část prostoru TMA Brno, tudíž musí sedět na věži (kvůli rádiovému pokrytí) a plně se věnovat službě
  • používá aplikaci Afis Strip na věžním PC a ukládá knihu příletů a odletů v případě cizího provozu
  • za svoji službu dostává brigádnické hodiny, které mu podepíše oteviratel
  • ukončení služby je možné v okamžiku, kdy je odhlášen stanovený prostor, všichni prostor opustili a odletěli na trať, nebo v něm zůstalo s APP Brno dohodnuté množství kluzáků (místní termika, výcvik, atp.)
  • po deaktivaci prostoru dispečer uzavře provoz v deníku, ukončí PC aplikaci a informuje oteviratele o ukončení a která AK letadla zůstala ve vzduchu

        4– Při návratu z přeletu si piloti musí vždy (jak o víkendech tak i v týdnu) zavčas před vstupem do TMA zjistit stav stanoveného prostoru na Medlánky   Radio, ATISu Tuřany, popřípadě na Brno Radar.

5- Byly zavedeny údržbové sešity klubových letadel. Nacházejí se v černých složkách dokladů každého letadla. Zapisuje se do nich výsledek předletové prohlídky (při převzetí letadla) a poletové prohlídky (při vrácení letadla do hangáru) a počet nalétaných hodin. Sešity (narozdíl od minulosti) zůstávají společně s doklady v letadle.


Pro lepší přehlednost je tu tabulka, která bude vyvěšena i na letišti.

Typ provozu Provozní doba letiště Do výšky ATZ / nad ATZ Služba RADIO se vyžaduje? Stanovený prostor S APP Brno koordinuje:
PROVOZ AEROVLEKŮ
V PROVOZNÍ DOBĚ
DO 300m AGL ANO, dle rozpisu služeb a typu provozu Nevyžaduje se OPICE
NAD 300m AGL ANO VŽDY a dle rozpisu služeb Dle koordinace s APP Brno OPICE
MIMO PROVOZNÍ DOBU (např. provoz v "týdnu")
DO 300m AGL Pouze při provozu více jak 2 letadel v ATZ Nevyžaduje se OTEVÍRATEL
NAD 300m AGL Dle domluvy otevíratele s Brno APP Dle koordinace s APP Brno OTEVÍRATEL
PROVOZ POUZE NAVIJÁKŮ KDYKOLIV DO 300m AGL ANO VŽDY Nevyžaduje se Nevyžaduje se
PROVOZ PARAVÝSADKŮ KDYKOLIV NAD 300m AGL ANO VŽDY Dle koordinace s APP Brno OPICE
JEDNOTLIVÉ LETY MOTOROVÝCH LETOUNŮ
MIMO PROVOZNÍ DOBU
DO 300m AGL Pouze při provozu více jak 2 letadel v ATZ Nevyžaduje se Nevyžaduje se
NAD 300m AGL Pouze při provozu více jak 2 letadel v ATZ Nevyžaduje se Pilot, pouze chce-li vyžádat letové povolení před vzletem

– Publikovaná PROVOZNÍ DOBA LETIŠTĚ je o víkendech a státních svátcích v rozmezí 15. března až 15. října od 7:00 UTC do 16:00 UTC

– Během provozní doby musí vykonávat službu OPICE dle rozpisu služeb. Pokud služba RADIO není provozem vyžadována, může být ukončena, ale OPICE musí být až do konce provozní doby schopna zahájit službu znovu pokud to bude potřeba. Pokud např. odejde z letiště ráno když prší, odpoledne bude lať, a piloti nebudou moci provozovat, sankce pro OPICI je stejná jako při nenastoupení do služby.
– Stanovený prostor nelze legislativně delegovat, pokud není aktivní služba RADIO.
– Bez ohledu na aktivaci stanoveného prostoru je horní hranice ATZ Medlánky vždy 300 m/1000 ft AGL! Nad touto hranici je nad letištěm za všech situací prostor třídy D.

 

Ještě něco málo pro OPICE:

Vzhledem k úzké součinnosti našeho letiště s ŘLP je o to více žádoucí, abychom vše dodržovali tak, jak se patří. Pokud se budou stávat případy jako např., že osoba, odpovídající za stanovený prostor, tedy kus TMA třídy D, sedí v místnosti pod věží s prodlouženým mikrofonem, čte si noviny a jen automaticky říká do rádia "Pokračuj" (i toho jsem byl bohužel svědkem), tak si zahráváme, že nám koordinační dohodu v současném znění mohou úředníci zamítnout a nebude tu žádný stanovený prostor. Proto bychom ve vlastním zájmu měli perfektně znát těch pár povinností co jako OPICE máme a dodržovat je. Nerad bych, abyste to brali jako buzeraci, snažím se zavčas zvrátit platnost přísloví "tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu…." Kdo se chce přidat, tak si zopakuje naši medláneckou směrnici pro výkon služby (na webu AK Medlánky) a L11 Dodatek S.

Nyní jen výčet nejčastějších nešvarů OPIC, které se už stihly stát i letos:

1) Na první straně provozního deníku je tabulka, kde se má vyplňovat čas začátku a taky konce služby každé OPICE. Drtivá většina z vás tuto tabulku dlouhodobě ignoruje!

2) Od loňska musíme provádět kontrolu provozních ploch (PP) alespoň jednou před provozem. Je důležité zapsat do provozního deníku " ČAS‘ – Provedena kontrola PP. VPD schopna provozu." ÚCL se na to dívá tak, že není-li kontrola zapsána v deníku, jakoby nebyla provedena. Takže nezapomínat zapsat.

3) Nezapomínat na HZZ. Nechat vytáhnout a zapsat do deníku "HZZ umístěno na PP" Doporučeno vytahovat vždy.

4) Za zajištění podpisu otevíratele v provozním deníku Radio zodpovídá OPICE. Pokud v deníku zůstane provoz bez podpisu, od loňska platí pravidlo pokuty 500 Kč pro OPICI. Kontroluje i ÚCL.

5) VŽDY, když je poskytovaná služba RADIO, musí být vyplněn a podepsán provozní deník RADIO. Tzn. i když instruktor navijákového provozu dělá rádio se žáky z plochy – musí mít s sebou vyplněný provozní deník.

6) Ve stanoveném prostoru poskytujete pohotovostní službu známému provozu. Připomínejte na briefingu pilotům nutnost odhlašovat se při opuštění prostoru. Pokud o někom nemůžete zjistit žádné informace více jak 35 minut, neváhejte s ŘLP Brno konzultovat vyhlášení příslušného údobí. Kdyby se doopravdy nedej bože něco stalo, tak vám u rozsudku vyčtou předpisy, které jste nedodrželi.

Doufám, že jsem vás před sezonou moc nevystrašil, ale platí jak praví lingvista – better safe than sorry.


Díky za pozornost,

David & Adam

Napsat komentář