Přišlo mi vhodné rozeslat vám všem v probíhající sezoně nějaké informace – nové nebo pro osvěžení – týkající se služby Rádio na LKCM. Některým z vás již přišly varovné zprávy, které jsou výsledkem různých prohřešků, které jsem objevil při kontrole provozního deníku. Pokud patříte mezi ty, kterým žádný jiný mail než tento nepřišel, odvádíte svoje služby z pohledu "provozně dokumentačního" správně. Pokud přišel, měli byste se nad sebou zamyslet! 😉
1) Pevná linka na věži – na školení jsem vám tloukl do hlavy, ať při koordinaci s APP Brno předáte jako kontaktní telefon pevnou linku z AIPu, tedy ten ruční bezdrátový telefon. To klidně dělejte dál, ale: Někdy se stane, že hovor z telefonu je nesrozumitelný, jakoby robotický. Pravděpodobně nějaká občasná závada se signálem? Neděje se to ale moc často. Zkrátka z pevného telefonu z věže klidně volejte, ale buďte připraveni buď zavolat znova pokud vám protistrana nebude rozumět, a nebo pokud to nepomůže tak ze svého mobilu. To stejné v případě, že vám bude volat LKTB a stala by se tato závada, zavolejte jim hned zpět mobilem. Druhá věc, pokud po vás z jakéhokoliv důvodu bude řídící chtít číslo na mobil místo té pevné z AIPu, tak mu ho předejte. Doneslo se ke mně, že někdo z LKCM přemlouval řídícího v LKTB, že číslo z AIPu mu musí stačit. Opět – domlouvejme se jako lidi. Pozor ale na střídaní služby! Pokud jste předali na LKTB svůj mobil, je třeba nahlásit změnu. Proto je praktičtější ta pevná linka.
2) Přítomnost na věži při aktivním stanoveném prostoru – Dostalo se ke mně pár připomínek od nemedláneckých pilotů, že se hlásili na 122.4 během provozu se stanoveným prostorem, a nikdo jim neodpovídal buď vůbec, nebo až na několikátý pokus. Mohlo se sice jednat o nízký let ve vzdálenějším koutě prostoru, to nevím, ale minimálně ve dvou případech vím, že se jednalo o místa, kde rádiové pokrytí zcela jistě máme. Jeden případ jsem sledoval v práci: Slovenský záchranný vrtulník přepravoval pacienta z pražské Motole přes Brno na Slovensko, tedy nemocniční let s přednostní prioritou. Do prostoru vstupoval zhruba u Lipůvky a mířil přes LKCM. Přeladil jsem ho tedy z radaru na 122.4, kde jsem ho následně slyšel, jak se snaží marně dovolat. Před přeladěním jsem ho upozornil na to, že mezi Tišnovem, Adamovem a LKCM je provoz kluzáků z Medlánek. Jelikož se pak nedovolal a nechtěl riskovat sblížení s větroněm když veze pacienta, otočil to přímo na východ ven z prostoru Medlánek, a do CTR vstupoval až přes Babice/Ochoz, jen aby se vyhnul LKCM. Poté znovu pokračoval do Tuřan, kde na pacienta čekala sanitka.Druhý případ byla Cessna letící od Tišnova přes Kuřim a Medlánky během aktivního stanoveného prostoru. Opice prý pilotovi odpověděla až nějak na čtvrtý pokus až když míjel letiště. Neznám důvody, proč v těchto případech OPICE nereagovala, ale sakra lidi, pokud máte stanovený prostor, plně zodpovídáte za služby pro VFR provoz v této části TMA! Naštěstí tyto případy "stížností" nejsou zas tak časté, abych vám jen nenadával. Většina z vás službu dělá zodpovědně. Ale vidíte, že i jedna chvilka nezodpovědnosti může zcela zbytečně ovlivnit něčí život, a například prodloužit jeho cestu do nemocnice o několik minut.
3) Provozní deník – většina z vás už správně zapisuje do deníku provedení kontroly provozních ploch i umístění HZS (hasičského záchranného zařízení) na provozní ploše. Občas na to ale někdo zapomene. Občas bohužel vidím, že HZS je zapsáno, ale přitom je zamčené v hangáru. To pak trošku nedává smysl. HZS nechejte vytáhnout alespoň k vytyčovacímu čtverci VŽDY kdy je v provozu nějaké MOTOROVÉ LETADLO, to znamená i VÝSADKY. Přestože to létá "cizí" letadlo z AK Slatina, i to je motorové letadlo a HZS musí být na provozní ploše. Takže to nezapomínejte z toho hangáru vytáhnout. Až bude zase provozuschopné zásahové vozidlo, bude hasičák k němu připojen a bude stát u čtverce nebo startu.
4) Taktéž zapisování služby do tabulky na první stránku deníku se značně zlepšilo! Stále tam ale nemálo provozů chybí. Nezapomínejte na to. Zejména při střídání na službě. Často tam většinou lidi zapomenou napsat čas ukončení.
5) Prahové praporky, téčko, čtverec – nachystání a sklizení těchto věcí má dle směrnice na zodpovědnost OPICE. K tomu můžete určit startéra. To je osoba, které tuto zodpovědnost jako opice delegujete. Pokud startér není, děláte to buď vy nebo někoho pověříte. Tak jako tak, musíte před ukončením provozu VY zkontrolovat, že všechny prahové praporky stojí, téčko nezůstalo na dráze a čtverec je "odtyčen" a je na něm žlutý kříž. Protože pokud by startér na něco z toho zapomněl, průser má sice i on, ale hlavně je to pořád vaše zodpovědnost.
6) Na příští sezonu plánuji vytvoření nového provozního deníku. Přizpůsobí se aktuálním potřebám. Například úprava výrazů jako východ/západ – nyní se používá svítání/soumrak. Přibudou kolonky na kontroly ploch atd., některé věci budou již předvyplněné, aby se na ně nezapomínalo. Pokud máte nějaké tipy na zlepšení, uvítám je.
Váš vedoucí Rádia Medlánky (s nejlepšími hity na 122.4 FM)
Adam Jandora