AFIS a jeho budoucnost - jak to bude dál
Autor: Adam Jandora
AKTUALIZOVÁNO
Většina z vás zaznamenala, že se bude se službou AFIS v České republice
něco dít. V Hradci proběhl seminář ÚCL, který odhalil jak to teď bude.
Tady jsem si dovolil sesmolit výtah informací.
Když shrnu to hlavní, tak neřízené letiště buďto zažádají o certifikaci AFIS, nebo budou degradovány na letiště
"poskytující informace o známém provozu na letišti a letištní provozní zóně".
Což je to co jsme dělali do teď, ale už se to nebude jmenovat AFIS a
bude to mít jinou volačku (nejspíš Rádio). Jinak všechno zůstává stejně.
V provozní době tam musí být dispečer jako do teď – takže to nebude
jako nyní na SLZ plochách, kde mají Rádio bez dispečera.
K
certifikaci AFIS jsou potřeba 2 radiostanice, meteo vybavení a zařízení
pro záznam komunikace. Všechny tyto zařízení následně schválí ÚCL, pokud
budou vyhovovat normám. Certifikace tohoto systému stojí 4 000 Kč, a
nebo 2 000 Kč za každé zařízení zvlášť. Tyto poplatky se pravděpodobně
zvýší po úpravě zákona.
To co se nás hlavně týká, a vypovídá o tom, že nepotřebujeme zůstat AFIS letištěm, je tento odstavec:"
Problematika
koordinačních dohod, jako jedna z nedílných součástí zajištění
bezpečnosti a plynulosti letového provozu v rámci vzdušného prostoru ČR
(FIR Praha), je vnímána na obou stranách jako nezbytnost, nezávisle na
tom, zda je poskytována AFIS nebo jsou poskytovány informace známému
letovému provozu v zóně ATZ v jiném režimu. Proto je možno s ŘLP ČR, s.
p. koordinační dohody uzavírat i mimo rámec poskytování AFIS."
Z toho vyplývá, že nejspíš bude možno s LKTB nadále koordinovat delegaci stanoveného prostoru, i když nebudeme AFIS.
Další
věc co se nás týká dokonce už teď je ta, že obsluhovat pozemní
radiostanici smí jen osoba s všeobecným průkazem radiotelefonisty. Takže
ti dispečeři, kteří mají jen omezený průkaz, si musí na ČTÚ udělat
zkoušky, aby si udrželi licenci dispečera ať už služby AFIS, nebo služby
poskytování informací známému provozu na letišti a ATZ.
Závěr:
- Služba AFIS se v podstatě přejmenuje na službu poskytování informací známému provozu na letišti a v ATZ. Této službě bude nově nadřazená služba AFIS, jakožto letová navigační služba.
Všichni dispečeři si musí pořídit všeobecný průkaz radiotelefonisty – NEPLATÍ
Obdržel jsem update, že se s ČTÚ podařila vyjednat úprava, díky které
dispečeři "rádia" nebudou muset mít všeobecný průkaz. Takže v
souvislosti s touto věcí vám nadále stačí omezený průkaz.- Vše popsáno v předpise "Poskytování informací známému provozu na letištích, kde nejsou poskytovány ATS" - L11 dodatek S.
Ke stažení
celá prezentace ÚCL z Hradce, ze které jsem čerpal.