Aeroklub Medlánky pořídil výkonný dvousedadlový kluzák Duo Discus. Cílem je, aby letadlo sloužilo pokud možno co nejširší členské základně. Letadlo, vzhledem ke svým rozměrům, je velmi dobře řiditelné a 2 km nad zemí jej uřídí naprosto všichni z nás. Obtížnější situace nastává při vzletu, ale zejména při přistání. A to kvůli rozměrům a hmotnosti letadla, na kterou většina z nás není zvyklá. Rozpětí křídel činí 20.00 metrů a hmotnost může dosahovat až 700 kilogramů. Čili je to zhruba dvojnásobek toho, na co jsme zvyklí u klubového větroně, co se hmotnosti týče.
Proto bude provozovatel – Aeroklub Medlánky vyžadovat důsledné přeškolení na typ, s ohledem zejména na zvládnutí techniky pilotáže při vzletu a přistání. Dále určité požadavky kladené na velitele letadla a zejména slušného zacházení s kluzákem zejména při transportu a hangárování, ať nám slouží dlouhá leta a užijeme si s ním spoustu pěkných a dlouhých přeletů!
PŘEŠKOLENÍ NA TYP
Provozovatel letadla DuoDiscus OK-3415 stanovuje následující minimální přeškolovací osnovu na typ:
- Přeškolovat na typ mohou pouze instruktoři bez omezení, kteří mají platnou kvalifikaci a DD zapsán v zápisníku.
- Přeškolovaný pilot musí být držitelem platné kvalifikace pilota kluzáků a mít platné doklady opravňující jej vykonávat funkci velitele letadla.
- Přeškolovací osnova se skládá z:
a) 1x let do prostoru a nácvik techniky pilotáže s instruktorem
b) 1x standardní přistání s instruktorem
c) 3x přistání do omezeného prostoru s instruktorem (myšleno v ose dráhy do předem vytyčeného prostoru)
d)1x standardní přistání do omezeného prostoru (viz předchozí bod) v sóle - Instruktoři, kteří nemají DD v zápisníku provedou přeškolení dle bodů a), b), c), d), kde alespoň jeden let z c) provedou ze zadního sedadla.
- Piloti přeškolení na typ DD a následným získáním kvalifikace instruktora provedou alespoň jeden let dle c) ze zadního sedadla.
VELITEL LETADLA
Velitel letadla musí splňovat všechny následující podmínky současně:
- Mít platné doklady opravňující jej vykonávat funkci velitele letadla.
- Přeškolení na typ DuoDiscus.
- Nálet 200 hodin jako velitel letadla na třídě SAILPLANE (kluzák).
- Nemá přestávku v létání na typu DuoDiscus delší než 6 měsíců (neplatí pro držitele FI(S)).
- Nezpůsobil v uplynulých 5 letech leteckou nehodu. V opačném případě rozhoduje rada AK jménem provozovatele.
- Pokud velitel letadla splní výše uvedené podmínky vyjma podmínky 3), pak může letět v doprovodu safety pilota, který všechny výše uvedené podmínky splňuje.
Pokud pilot neplní podmínku 4), rozhoduje o rozlétanosti instruktor nejméně jedním letem.
PROVOZNÍ PODMÍNKY
- Provoz kluzáku je omezen jen na aerovlekové starty.
- Přívěs s letadlem nemůže táhnou každé vozidlo – viz automatický kalkulátor Honzy Gottvalda zde a prezentace v následující lekci.
- Cena za letovou hodinu bude odpovídat sazebníku letového 2021.
- Podmínky pro půjčování na závody a do vlny budou upřesněny.
- Spoluúčast na pojistné události – v jednání. Snažíme se docílit stejných podmínek jako pro ostatní AK větroně, tedy 50.000 Kč, kdy za velitelem jde 20.000 Kč.