Dokumenty ke stažení:
Směrnice pro výkon služby na stanovišti RADIO 2015-03-07 (PDF)
Dohoda o podmínkách a koordinaci používání TRA GA mezi APP Brno a Aeroklubem Brno Medlánky 2020-01-30 (PDF)
Letištní řád letiště Brno Medlánky (PDF)
Předpis L11 dodatek S (PDF)
Letecká frazeologie a terminologie (PDF)
Bezpečnostní program letiště (DOC)
I. ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ
Poskytování informací RADIO na veřejném vnitrostátním letišti Medlánky se řídí předpisem L-11, dodatek S.
II. PRACOVNÍ POVINNOSTI – VŠEOBECNĚ
II.1. ZNALOST ČINNOSTI
Každá obsluha stanoviště RADIO a určená osoba skupiny zabezpečení létání musí znát povinnosti a odpovědnost činnosti, kterou vykonává. OPI musí znát povinnosti jemu podřízených určených osob a pomáhat při výcviku a zaškolování nových určených osob či obsluhy.
II.2. PŘÍPRAVA PRO ZAHÁJENÍ A PŘEVZETÍ ČINNOSTI
Každá určená osoba směny stanoviště RADIO a skupiny zabezpečení létání musí mít určenu potřebnou dobu na řádnou přípravu pro zahájení nebo převzetí služby. OPI musí mít na přípravu alespoň 30 minut před zahájením nebo převzetím činnosti.
II.3. ZAHÁJENÍ,PŘEDÁNÍ A PŘEVZETÍ ČINNOSTI
II.3.1. Zahájení činnosti
Zahájení činnosti se uskutečňuje zpravidla v době stanovené rozvrhem činnosti na stanovišti RADIO. OPI je povinna se informovat o všech údajích o provozní a meteorologické situaci, včetně všech zvláštností a důležitých podrobností, které mohou mít vliv na poskytování informací RADIO a letový provoz. Zejména se musí seznámit s NOTAMy, platnými leteckými oběžníky, vyhlášenými omezeními letového provozu a provozními deníky.
II.3.2. Předání a převzetí ČINNOSTI
Obsluha, která činnost předává, je povinna před předáním činnosti předat obsluze, která činnost přebírá, všechny údaje o provozní a meteorologické situaci, včetně všech zvláštností a důležitých podrobností, které mohou mít vliv na poskytování činnosti RADIO a letový provoz. Je povinna upřesnit průběh provozu s osobou pověřenou vedením letového provozu.
II.3.3. OPI, která po přípravě nastupuje činnost RADIO nebo ji v průběhu směny přebírá, se podepíše s uvedením přesného času v hodinách a minutách (SEČ/SELČ) do Provozního deníku pracoviště RADIO. Obsluha, která činnost předává, smí opustit stanoviště až když se přesvědčí, že přebírající obsluha činnost převzala. Obsluha, která činnost končí, musí provést záznam o času ukončení činnosti.
II.3.4. Určená osoba skupiny zabezpečení létání, která je zařazena v jiné činnosti než OPI, neprovádí při nástupu, předávání a přebírání činnosti časové zápisy, ale postupuje při nástupu, předávání a převzetí činnosti podle pokynů OPI a informuje ji o skutečnosti nástupu, předání a převzetí činnosti.
II.3.5. Dojde-li během činnosti ke stavu nouze nebo k letecké nehodě nebo incidentu, dokončí OPI, která službu předává, započatá opatření, vyřídí zprávy týkající se mimořádné události, provede stanovené záznamy případně vyjádření, i když se tím doba její činnosti prodlouží. V činnosti zůstane tak dlouho, jak to okolnosti vyžadují.
II.4. NAŘÍZENÍ VÝKONU ČINNOSTI
Obsluze nesmí být nařízen výkon činnosti, pro kterou nemá požadovanou kvalifikaci, s výjimkou případu, kdy se obsluha zacvičuje pro získání kvalifikace a pracuje pod přímým dohledem obsluhy s příslušnou kvalifikací.
II.5. VZDÁLENÍ SE Z STANOVIŠTĚ
Pokud se OPI nebo určená osoba skupiny zabezpečení létání musí vzdálit ze stanoviště a v příslušné činnosti je ustanovena pouze jedna osoba, musí být činnost předána podle odstavce II.3.2;3;4; Při krátkodobém vzdálení do 30 minut může službu převzít jiná OPI (schopná vykonávat službu s platným školením) bez písemného převzetí.
II.6. PRACOVNÍ DOBA
Provozní dobu stanovuje osoba pověřená vedením letového provozu tak, aby vyhovovala provozním požadavkům. Pracovní dobu stanovuje osoba pověřená vedením letového provozu.
II.7. POŽÍVÁNÍ LÉKŮ, ALKOHOLU NEBO JINÝCH OMAMNÝCH LÁTEK
OPI a určené osoby, které se podílí na zabezpečení letového provozu, nesmí:
a) během výkonu činnosti požívat alkohol, léky nebo jiné látky, které zhoršují bdělost, úsudek, rovnováhu, a tlumí centrální nervový systém
b) nastoupit činnost pokud jsou pod vlivem látek uvedených pod bodem a) nebo pokud se domnívají, že jsou pod jejich vlivem.
II.8. VYŘAZENÍ Z ČINNOSTI PO LETECKÉ MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI
Obsluha nebo určená osoba, o které se předpokládá, že se dopustila chyby, která měla vliv na vznik letecké mimořádné události, musí být ihned po zjištění případu vyřazena z výkonu činnosti, je-li to proveditelné. Vyřazení z činnosti trvá dokud z výsledků vyšetřování nevyplyne nepravděpodobnost účasti obsluhy nebo určené osoby na zavinění události.
III. ČINNOSTI NA STANOVIŠTI RADIO
III.1. VEDOUCÍ STANOVIŠTĚ RADIO (VSR)
Vedoucí stanoviště RADIO zpracovává Směrnici pro výkon služby na stanovišti RADIO a předkládá jej ke schválení osobě pověřené vedením letového provozu. Dále vede knihu Provozní pokyny a nařízení vedoucího stanoviště RADIO a vyhodnocuje činnost stanoviště RADIO. Průběžně provádí kontroly dodržování všech povinností OPI a pravidelně kontroluje správné vedení Provozního deník.
III.2. Osoba poskytující informace RADIO (OPI)
Základní funkcí na stanovišti RADIO je OPI. Tato činnost musí být ustanovena a vykonávána vždy v publikované provozní době a v dalších případech, požadovaných dodatkem S předpisu L11. Ostatní činnosti ustanovuje OPI podle potřeb provozu po dohodě s osobou pověřenou vedením letového provozu.
III.2.1. USTANOVENÍ DO ČINNOSTI
Osoba ustavená do činnosti obsluhy RADIO musí být držitelem platného oprávnění pro výkon obsluhy RADIO, tzn. absolvovat jednou ročně školení OPI a toto potvrdit podpisem v prezenčním seznamu. Školení platí do konce kalendářního měsíce +1 rok, není-li dáno jinak vedoucím stanoviště RADIO. OPI ustanovuje do služby vedoucí stanoviště RADIO.
III.2.2. POVINNOSTI PRACOVNÍKA RADIO V DOBĚ PŘÍPRAVY
OPI musí v době přípravy:
a) seznámit se s nově platnými směrnicemi, pokyny a nařízeními vedoucího stanoviště a uposlechnout pokyny osoby pověřené vedením letového provozu
b) získat dostatečné údaje o provozuschopnosti letiště, zejména zkontrolovat stav provozní plochy a zařízení nutných k zabezpečení letového provozu
c) seznámit se s provozními podmínkami v prostoru působnosti stanoviště
d) získat dostatečné informace o současných a očekávaných meteorologických podmínkách v prostoru působnosti stanoviště
e) seznámit se s NOTAMy, platnými oběžníky a vyhlášenými omezeními pro letový provoz
f) zkontrolovat zdravotnické a záchranné prostředky
g) prověřit provozuschopnost pohotovostního vozidla, jeho vybavení, platnost revizí hasicích prostředků atd.
III.2.3. POVINNOSTI OBSLUHY RADIO PŘED ZAHÁJENÍM LETOVÉHO PROVOZU
Před zahájením letového provozu na letišti Medlánky musí obsluha kromě splnění všeobecných požadavků odst. II.2 a II.3:
a) upřesnit vytyčení znaků na VPD a znaků na návěstní ploše
b) upřesnit rozmístění letadel a technických prostředků včetně HZZ
c) vydat pokyny a informace skupině zabezpečení létání a určit osobu odpovědnou za HZZ podle III.6. vždy, když je prováděn, nebo je očekáván provoz motorových letadel.
d) vydat létajícímu personálu předletové pokyny a informace k letovému provozu
e) zapnout letištní řídicí rádiovou stanici a prověřit potřebné kmitočty
f) zapsat do Provozního deníku požadované údaje
III.2.4. POVINNOSTI OBSLUHY RADIO V DOBĚ POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY RADIO
II.1.4. OPI má tyto povinnosti:
a) má přímou odpovědnost za poskytování informací RADIO, letištní a pohotovostní pomoci všem známým letadlům, která tvoří provoz na letišti a v zóně ATZ letiště Medlánky. Přitom postupuje podle předpisu L-11.
b) poskytovat podklady pro předletovou přípravu. K tomu musí mít k dispozici, ve stavu poslední platnosti, všechny dokumenty letecké informační služby, které jsou uloženy na stanovišti RADIO. Musí vést evidenci informací v Provozním deníku.
c) činit opatření při zjištění vstupu nepovolaných osob nebo prostředků na letištní plochu
d) po obdržení meteorologické výstrahy nebo náhlém zhoršení počasí v letištním prostoru zhodnotit situaci a informovat posádky jak nejrychleji to je možné
e) činit nutná opatření k poskytování pomoci posádkám v nouzi a zajišťovat přednost letů pro záchranu života
f) zaznamenávat všechna narušení pravidel létání, stanovených zásad létání, chyby a nedostatky v organizaci letového provozu
g) učinit potřebná opatření dojde-li na letišti nebo v jeho blízkosti k letecké mimořádné události
h) vyhlašovat pátrání po letadlech ve smyslu předpisu L12
i) vést evidenci vzletů a přistání všech letadel
Poznámka: Povinnost i) může být delegována na časoměřiče.
Další obeznámení a povinnosti OPI:
a) VLP a jeho zástupci neschválí provoz OPICE, která neabsolvovala školení.
b) Osoby bez školení jsou povinny vlastní iniciativou zajistit za svoji službu náhradu. V opačném případě dojde k odečtení 500Kč z jejich letového konta ve prospěch osoby, která neplánovaně převezme jejich službu.
c) Provozní deník služeb bude zpětně kontrolován. Osoby, které i přes opatření prováděly službu bez školení, a/nebo bez povolení VLP/zástupce VLP (tzn. bez podpisu v knize), budou automaticky sankcionováni částkou 500Kč ve prospěch AK za porušení předpisu L11 a směrnice pro výkon služby pro poskytování informací na letišti Medlánky.
III.2.5. POVINNOSTI OBSLUHY RADIO PO UKONČENÍ PROVOZU
Po ukončení provozu pracovník RADIO musí:
a) zajistit pomoc posádkám kluzáků, které přistály mimo letiště Medlánky a požádaly o pomoc
b) pokud je delegován stanovený prostor, ohlásit ukončení provozu a deaktivaci stanoveného prostoru telefonicky na Brno RADAR v souladu s Dohodou o koordinaci a poskytování letových provozních služeb mezi APP Brno/ TWR Tuřany a Aeroklubem na letišti Medlánky
c) zajistit zrušení vytýčení na VPD a na návěstní ploše, případně vyznačit neprovozuschopnost provozní plochy (např. pro sníh, vysokou trávu, práce na ploše)
d) uzavřít provozní dokumentaci stanoviště RADIO
e) provést poletový rozbor s účastníky místního letového provozu (debriefing)
III.3. STARTÉR
Startér je podřízen obsluze RADIO a plní jím stanovené úkoly. Vyjímka: zakázání vzletu nebo přistání startérem je nadřízeno pokynům OPI.
Pokud OPI neurčí jinak, zdržuje se startér na provozní ploše nebo v její blízkosti. Při své činnosti používá pomůcky a návěští uvedené ve předpisu L-14 a L-2. Je povinen zakázat vzlet nebo přistání, pokud hrozí letecká nehoda nebo incident nebo jsou-li na VPD překážky. Je povinen zakázat vzlet, vykazuje-li letadlo viditelné závady. Je povinen zakázat přistání v případě, kdy přistávající letadlo nemá vysunutý podvozek, pokud se nejedná o stav nouze.
III.4. ČASOMĚŘIČ
Časoměřič je podřízen obsluze RADIO.
Časoměřič vede evidenci vzletů a přistání letadel v pracovním bloku časoměřiče („šmíráku“). Pokud letadlo nepřistane v předpokládaném čase, je povinen na tuto skutečnost upozornit obsluhu RADIO.
III.5. NAVIJÁKAŘ
Navijákař je podřízen obsluze RADIO.
Navijákař musí být držitelem oprávnění k obsluze navijáku (s výjimkou zaškolování, viz II.4.) podle předpisu L2 Doplněk P.
Navijákař odpovídá za dodržení té části předpisů a směrnic pro vzlet navijákem, která se ho týká, a předpisů a směrnic pro provoz a obsluhu navijáku. Odpovídá za přesun navijáku po ploše letiště a za umístění navijáku na ploše letiště podle pokynů obsluhy RADIO.
III.6. Traktorista / Favorit (+ HZZ)
Traktorista / Favorit je podřízen obsluze RADIO.
Odpovídá za přesun traktoru/favorita/pohotovostního vozidla po ploše letiště a za jejich umístění na ploše letiště podle pokynů obsluhy RADIO. Primární funkce jsou: zajištění umístění hasičského záchranného zařízení podle instrukcí OPI a jeho úklid do hangáru po skončení provozu; tahání lan navijáku na start; přesun letadel po plochách; další činnosti související s pohybem po plochách.
Pokud není obsazena funkce Traktorista / Favorit a je na letišti prováděn provoz motorových letadel, OPI pověří odpovědností za hasičské záchranné zařízení jinou osobu účastnící se provozu. Tato osoba odpovídá za HZZ v rozsahu funkce III.6., části týkající se HZZ.
III.7. ŘÍDICÍ SESKOKŮ
Řídicí seskoků je podřízen obsluze RADIO.
Řídicí seskoků musí být držitelem průkazu opravňujícího k obsluze letecké radiostanice.
Povinnosti řídicího seskoků:
Řídící seskoků se řídí platnou legislativou pro paraprovoz.
Pohyb výsadkového letadla a výsadkářů po ploše letiště, se řídí Letištním řádem, se kterým se všichni účastníci paraprovozu musí před zahájením paraprovozu prokazatelně seznámit.
III.8. DALŠÍ ČINNOSTI
Pokud to vyžadují provozní požadavky, může OPI ustanovit další pomocné funkce.
IV. STANOVIŠTĚ POSKYTOVÁNÍ INFORMACÍ RADIO
Veškerá dokumentace, vedená stanovištěm RADIO, musí být vedena v UTC nebo SEČ/SELČ, což musí být vždy k času uvedeno.
IV.1. STANOVIŠTĚ RADIO
Poskytování informací RADIO se provádí z letištní věže, ze které je výhled na provozní plochu nebo ze stanoviště na provozní ploše za podmínek určených VSR.
Stanoviště musí být zvoleno tak, aby poskytovalo dobrý výhled na provozní plochu, oba prahy RWY, musí umožnit sledování letadel při pojíždění, vzletu, a přistání.
Podmínky VSR pro vykonávání služby RADIO z provozní plochy:
OPI může vykonávat funkci mimo stanoviště RADIO, pokud není prováděna místní letová činnost s více než dvěma letadly. Nepřetržitě však musí mít k dispozici funkční letištní radiostanici a nepřetržitě musí být schopen poskytovat potřebné informace v rámci činnosti stanoviště poskytování informací RADIO. V případě stanoviště na provozní ploše musí být zajištěno telefonické spojení. Službu může v souladu s touto Směrnicí vykonávat i instruktor FI(GLD) pověřený VSR s platným školením OPI během navijákového provozu, pokud na letišti ani v jeho blízkosti neprobíhá další provoz (samotný přílet a odlet se do dalšího provozu neuvažuje). Pokud je delegován stanovený prostor podle koordinační dohody s APP LKTB, služba RADIO NESMÍ být vykonávána z provozní plochy, ale pouze z letištní věže podle ustanovení IV.1.
IV.2. VYBAVENÍ STANOVIŠTĚ RADIO
Technické vybavení stanoviště RADIO (spravuje VSR):
a) stůl s informacemi pod sklem
b) letecká rádiová stanice
c) spojení státní telefonní sítě
d) 2x ukazatel času (Místní čas a UTC)
e) indikátor směru a rychlosti přízemního větru
f) zdroj k získání informace o QNH letiště Brno Tuřany
g) dalekohled
h) pozemní vizuální návěští („vytyčovací čtverec“)
VSR odpovídá za správné nastavení času UTC s přesností + – 30 sekund.
Na stanovišti RADIO jsou k dispozici:
a) Provozní deník stanoviště RADIO
b) Letištní řád, Směrnice pro výkon služby na stanovišti RADIO, kniha Provozní pokyny a nařízení vedoucího stanoviště RADIO
c) kniha příletů a odletů
d) pracovní blok časoměřiče (pokud tuto funkci nevykonává pověřená osoba)
e) aktuální mapa ICAO 1:500 000
f) platná tabulka východů a západů slunce
g) seznam důležitých telefonních čísel
h) seznam osob oprávněných vykonávat činnost obsluhu RADIO
U osoby pověřené vedením letového provozu jsou k dispozici:
a) letecké předpisy požadované pro stanoviště RADIO předpisem L-11, dodatek S,
b) omezení letového provozu
c) další vybavení, pokud je požadováno předpisem L-11 dodatek S
V. DOKUMENTACE VEDENÁ NA STANOVIŠTI RADIO
V.1. PROVOZNÍ POKYNY A NAŘÍZENÍ VEDOUCÍHO STANOVIŠTĚ RADIO
V knize Provozní pokyny a nařízení vedoucího stanoviště RADIO publikuje vedoucí stanoviště RADIO (VSR) nebo osoba pověřená vedením letového provozu (VLP) opatření k zajištění bezpečnosti letového provozu. Jedná se zejména o:
a) dočasné úpravy, změny a doplňky platných dokumentů
b) změny v technickém zabezpečení letového provozu a poskytování RADIO.
Jednotlivá nařízení publikovaná v knize se číslují podle předpisu L-11.
OPI, pro nějž je nařízení závazné, musí potvrdit svým podpisem, že se s nařízením seznámil a že mu rozumí.
Osoba RADIO zapisuje do knihy jím udělená povolení k použití letiště jinými uživateli.
V.2. PROVOZNÍ DENÍK
Provozní deník stanoviště vede OPI, stránky deníku musí být očíslovány.
V.3. EVIDENCE VZLETŮ A PŘISTÁNÍ
Evidenci vzletů a přistání vede OPI nebo jím pověřená osoba, nebo časoměřič podle předpisu L-11.
V.4. LETIŠTNÍ PROVOZNÍ ZÓNA (ATZ)
Letištní provozní zóna veřejného vnitrostátního letiště Medlánky je ohraničena
a.) horizontálně – poloměr 5,5km (3nm) od středu letiště, mimo CTR Tuřany
b) vertikálně – od země do 300m (1000ft) AGL
Jižní a východní hranice ATZ kopíruje hranice CTR Tuřany. Horní vertikální hranice ATZ kopíruje spodní hranici TMA I Brno.
VI. STÍŽNOSTI
VI.1. STÍŽNOSTI NA POSKYTOVÁNÍ INFORMACÍ RADIO
Písemné stížnosti, které se týkají poskytování služby RADIO, se předávají podle předpisu L 13.
VI.2. STÍŽNOSTI NA NEBEZPEČNÉ LÉTÁNÍ A LETECKOU NEKÁZEŇ
VI.2.1.
Při telefonické stížnosti na nebezpečné létání nebo leteckou nekázeň se obsluha nebo jiná osoba, který přejímá hovor, musí snažit získat popis události, včetně místa a času události, typu letadla a jeho barvy a dále též jméno, adresu a telefonní číslo stěžovatele. Stěžovateli sdělí, že jeho stížnost bude postoupena Úřadu pro civilní letectví.
VI.2.2.
Telefonicky i písemně předaná stížnost na nebezpečné létání nebo leteckou nekázeň musí být neprodleně předána osobě pověřené vedením letového provozu a jím neprodleně předána Úřadu pro civilní letectví.
VII. HLÁŠENÍ O NEHODĚ NEBO INCIDENTU
Každou leteckou nehodu nebo incident musí OPI, hlásit postupem stanoveným v předpisu L11 a L 13, nebo na internetových stránkách ÚZPLN prostřednictvím osoby pověřené vedením letového provozu Úřadu pro civilní letectví a Úřadu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Dále musí let.nehodu, nebo incident hlásit na Policii ČR. V případě letecké katastrofy je nutné událost hlásit i na Ústav leteckého zdravotnictví.
PŘÍLOHA 1
DŮLEŽITÁ TELEFONNÍ ČÍSLA
Tísňové volání 112
Hasiči 150
Záchranná služba 155
Policie 158
ACC Praha – letové informační středisko FIC 220 374 393
LPS Brno – stanoviště APP Brno Radar 548 424 869
LPS Brno – stanoviště TWR Tuřany Věž 548 424 870
Středisko pátrání a záchrany RCC Praha 220 374 452, 220 372 750, 220 374 450
Letecká meteorologická služebna Brno 545 216 487
Úřad pro civilní letectví Praha (ÚCL) 225 421 111
Úřad pro odborně technické zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN)
266 199 231
Předseda AK Medlánky Ivan Fiľakovský 603 585 174
VLP Ing. Jan Šponer 777 715 085
VSR Adam Jandora 728 362 487